Veerboten doen handel rond Kivumeer heropleven

Het Kivumeer wordt steeds meer gebruikt als handelsroute tussen Bukavu en Goma, twee Congolesesteden aan de oever van het meer. Vroeger waren er maar vier boten, nu al twintig, die dagelijks hun lading vracht of passagiers overbrengen.
Er wordt druk getimmerd, gelast en geschroefd op het kleine zandpad dat leidt naar de haven van de Congolese Spoorwegen, aan de voet van de berg Goma, in het oosten van de Democratische Republiek Congo. “Het is een nieuwe werkplaats voor boten”, legt de lasser uit. Er worden twee boten gebouwd in Goma en vier in Bukavu, aan de zuidkant van het Kivumeer. Samen met twee nog te importeren boten zullen ze het aantal boten dat de beide steden met elkaar verbindt flink vergroten.
Jarenlang bood alleen de Spoorwegen een veerdienst aan, met slechts vier schepen. “Mensen moesten soms een week wachten voor een overtocht”, zegt Jean-Marie Vianney, maritiem commissaris. Particuliere ondernemers zijn nu in dit gat gesprongen. In de afgelopen drie jaar zijn er twintig boten bijgekomen op het meer, zowel langzame, voor personen- en vrachtvervoer, als snelle, voor personen en post. De groeiende handel is daar een verklaring voor, maar ook de opstelling van de Spoorwegen die minder rigide is geworden met aanlegvergunningen.

Opluchting


De nieuwe boten zorgen voor een welkome verlichting bij de bevolking en bij handelaren. Maandelijks steken 100.000 tot 200.000 passagiers het meer over, met meer dan 150.000 ton goederen. Een overtocht kost 3,50 tot 35 euro, al naargelang het type boot, en een kilo handelswaar meenemen kost ongeveer 70 eurocent.
“We zijn opgelucht”, legt Debora Matabishi uit, die al twintig jaar handel drijft tussen de beide steden. “Er zijn iedere dag ongeveer drie boten beschikbaar”, voegt Jean-Marie Vianney toe. Het verkeer is regelmatig geworden en bijna dagelijks, wat vooral voor bederfelijke waar goed is. “We hadden altijd moeite om de vis vers in Bukavu te krijgen, want de reis was heel lang”, vertelt Cibalonza Namegabe.
Een overtocht duurt nu 3 uur met de snelle boten, drie keer zo snel als vroeger. Grote hoeveelheden melk, maniokmeel, mais, bonen en taximotoren worden naar Bukavu verscheept. Terug komen goederen die hier zeldzaam zijn: kleding, palmolie, Primusbier en zoetigheden. Het aanbod stijgt en de prijs daalt. Dat zal nog doorgaan omdat er voortaan ook ‘s nachts gevaren kan worden. “Dat scheelt weer een hotel in Bukavu”, zegt Judith, kledingverkoopster in Goma.

Concurrentie


De acht nieuwe boten zijn heel welkom, want er is weinig plek voor elke passagier en je moet onderhandelen met de schippers over de goederen die je meeneemt. De concurrentie zal toenemen tussen de verschillende bedrijven, die niet echt samenwerken. Iedereen heeft zijn eigen stukje privéhaven, zijn eigen dienstregeling en zijn eigen vaste klanten.
Problemen zijn er ook. “Om zo veel mogelijk winst te maken, worden de boten veel te zwaar belast, totdat ze pech krijgen”, zegt Jean-Marie Vianney. En bovendien: “Het raakt hier vol. We moeten sommige boten nu al wegsturen omdat er een andere moet worden in- of uitgeladen.”
Infosud/Vertaling IPS

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.