Kameroense leerlingen eisen meer studiedruk

In de aanloop naar de eindexamens zuchten leerlingen vaak dat leerkrachten hen met veel te veel werk opzadelen. In Kameroen is het omgekeerde waar. Door de aanhoudende staking hebben de leerlingen daar vrijwel geen leerstof te blokken.

Op 31 mei moeten Kameroense laatstejaars middelbare school hun baccalaureaatsexamen afleggen - het einddiploma van de middelbare school en de voorwaarde om hoger onderwijs aan te vatten. Velen vrezen dat ze zullen zakken, en steken de schuld op de leerkrachten.

Van de basisvakken hebben we niet eens de helft van het leerplan gezien, en sommige leerkrachten begonnen pas in het tweede trimester les te geven, klaagt Laure Kamga, laatstejaars van het Nkol-Eton Lyceum in de Kameroense hoofdstad Yaounde. De leerkrachten daagden alleen op als ze er zin in hadden. Ik krijg weer les nu, maar hoe dichter het examen nadert, hoe nerveuzer ik me voel, zegt jaargenote Joyce Akongo.

Het hele schooljaar al zijn stakingen onder Kameroense leerkrachten middelbare school schering en inslag. De meeste leraars protesteren omdat hun loon niet wordt uitbetaald. Sommigen wachten al twee jaar. Anderen vinden hun salaris te laag: de gemiddelde leerkracht middelbare school verdient net geen 200 euro per maand, terwijl andere ambtenaren met vergelijkbare opleiding meer dan het dubbele binnenrijven.

Er heerst al jaren malaise in het Kameroense onderwijs. Vorig jaar bleef bijna een derde van de leerlingen zitten. Zeventig procent van de laatstejaars zakte voor het baccalaureaat. Het enige goede nieuws was dat dit toch al vijf procent minder was dan in 2003.

Volgens het ministerie van Onderwijs lag de oorzaak ook toen al bij de stakingsacties van de leerkrachten. Maar het is al te gemakkelijk de leerkrachten met de vinger te wijzen, vindt Pauline Owona, een leerkracht Frans aan het Nkolbisson Lyceum in Yaounde.

Leerkrachten leggen de echte oorzaak bij de armoede van veel Kameroense gezinnen, de slechte staat van de schoolgebouwen, de algemene gevoelens van hopeloosheid onder de jeugd en het slechte beleid. Volgens Richard Mandessi, een leerkracht van de nationale onafhankelijke vakbond van leerkrachten middelbare school, hebben meer dan de helft van de ingeschreven schoolkinderen geen leerboeken omdat hun ouders die niet kunnen betalen en zou de overheid gratis boeken beschikbaar moeten stellen.

Het ministerie werpt op dat de overheid de schoolboeken subsidieert en dat ze niet verder kan gaan. Ze voerde intussen een nieuw beleid in dat de werkdruk voor de leerkrachten zou moeten verminderen. Maar de dieperliggende oorzaken van de hoge falingsgraad in het middelbaar onderwijs duren voort, zegt Hyppolite Mouaffo, een vader met kinderen in de middelbare school. De toekomst ziet er somber uit voor ouders die geen geld hebben om hun kinderen naar buitenlandse scholen te sturen.(ADR/MM)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.