Drie keer meer verkeersdoden in Latijns-Amerika dan in Europa

Latijns-Amerikaanse landen slaan de handen in mekaar om het aantal verkeerslachtoffers terug te dringen maar de dodentol blijft hoog. Alleen Argentinië, Chili en Uruguay zijn op de goede weg.

  • Raúl Límaco/IPS Een kluwen van voetgangers, bromfietsers en auto's op de Bolívarlaan in het Venezolaanse Caracas, waar verkeersregels vaak onbestaand lijken. Raúl Límaco/IPS

In 2013 verloren 130.000 mensen het leven op een Latijns-Amerikaanse weg. Zes miljoen mensen geraakten gewond. “Honderdduizenden van hen hebben letsels voor de rest van hun leven”, zegt Verónica Raffo, verkeersdeskundige voor de Wereldbank in Buenos Aires.

Latijns-Amerika telt 19,2 verkeersdoden per 100.000 inwoners, “meer dan drie keer zoveel als in sommige Europese landen”, citeert ze het rapport over verkeersveiligheid in 2013 van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Zeventig procent van de slachtoffers zijn voetgangers, fietsers of motorrijders.

Afrika, met 24 verkeersdoden per 100.000 inwoners, en het Midden-Oosten, met 21 doden, zijn de andere regio’s die de meeste slachtoffers op de weg kennen.

Productiefste groep

“Voor jonge mensen tussen 15 en 44 jaar zijn verkeersaccidenten de belangrijkste doodsoorzaak”, zegt Raffo. “Dat is een niet te onderschatten verlies, want de staat investeert veel in deze groep op het vlak van gezondheid, opleiding en welzijn om ze dan te verliezen op het moment dat ze het meest productief zijn.”

Ook Bernardo Baranda van het Instituut voor Transport en Ontwikkelingsbeleid (ITDP) in Mexico-Stad noemt het hoge aantal verkeersslachtoffers een groot probleem.

“Niet alleen zijn het emotionele tragedies voor de familie, ook zijn het de meest productieve mensen die dood gaan”, zegt hij. “Dit zijn geen ongevallen, dit zijn te voorkomen gebeurtenissen.”

Campagnes

In maart 2010 ondertekenden de landen van Latijns-Amerika een VN-resolutie rond verkeersveiligheid op de weg. Het doel is om vijf miljoen levens te redden en 5 miljard dollar aan kosten te voorkomen tegen 2020.

“Dankzij sterk politiek leiderschap en institutionele veranderingen kunnen Argentinië, Chili en Uruguay goede tussentijdse resultaten voorleggen”, zegt Raffo.

Zo creëerde Argentinië in 2008 een Nationaal Agentschap voor Verkeersveiligheid, dat campagnes voert, het beleid beïnvloedt en strategieën uitwerkt, een model dat door de andere landen in de regio gevolgd kan worden.

Volgens cijfers van de WHO hebben 90 procent van de verkeersongevallen plaats in de opkomende landen in het Zuiden terwijl daar slechts 50 procent van de wagens rondrijden.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.